-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:17716 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:8

چرا هنگامي كه نماز ميخوانيم، نبايد جلو ما عكس باشد و يا در باز باشد؟ اگر در جايي مهر نباشد، ميتوانيم از چيز ديگري به جاي مُهر استفاده كنيم؟

شايد جواب بسياري از چراها و علتها را به خوبي درك نكنيم و تعبداً بپذيريم، اگر چه هر حكمي حتماً فلسفه و علّتي دارد. در هر صورت طبق دستور شرع مقدّس مكروه است جلو روي ما تصوير و عكسي قرار گيرد و ما در حال نماز باشيم. شايد علت آن حواس پرتي انسان و مشغول شدن ذهن و فكر به عكس و غفلت از نماز باشد. شخصي به امام باقر(ع) عرض كرد: نماز ميخوانم و عكس هايي جلويم قرار گرفته و من به آنها نگاه ميكنم، حضرت فرمود: اين كار را نكن، بلكه روي عكسها پارچهاي بگذار.(1) البته در صورت بودن عكس، نماز باطل نميشود، بلكه تنها كراهت دارد. در رسالههاي عمليه مواردي كه ميتوان بر آنها سجده كرد، نوشته شده است: بايد بر زمين و چيزهاي غير خوراكي كه از زمين ميرويد، (مانند چوب و برگ درخت) سجده كرد و سجده بر چيزهاي خوراكي و پوشاكي صحيح نيست. نيز سجده كردن بر چيزهاي معدني مانند طلا و نقره و عقيق و فيروزه باطل است امّا سجده كردن بر سنگهاي معدني مانند سنگ مرمر و سنگهاي سياه اشكال ندارد.(1) بنابراين سجده بر انواع چوبها، برگ درختان و گياهاني كه خوردني نيست، كاغذهايي كه از چوب و گياه و كاه درست ميشود، دستمال كاغذي و كاغذ اشكال ندارد.

پي نوشتها:

1. وسايل الشيعه، ج 2، كتاب الصلوة، ص 461، باب 32، حديث اوّل.

2. توضيح المسائل مراجع، ج 1، ص 607، مسئله 1076.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.